Biserica Neagră din Braşov

Orgi

Prima orgă a Bisericii Sf. Maria/Bisericii Negre atestată documentar a fost construită în anul 1499. Se presupune că au existat orgi şi înainte. Deja în anul 1427 este menţionat pentru prima dată un oragnist în Braşov, iar în 1429 un altul la Feldioara, lângă Braşov. În perioada aceea, muzica era ridicată la un rang foarte înalt. Ierarhic vorbind, cantorul şcolii şi al bisericii îi urma în mod direct rectorului şcolii. Organiştii aveau un statut mai important decât alţi muzicieni - cei ce se integrau în diferitele bresle sau muzicanţii - şi primeau întâietate la înnobilare.

În anul 1594 este modificată sau construită orga. Michael Hermann este probabil cel mai cunoscut organist al acelei vremi. În 1673, cu 16 ani înaintea incendiului mistuitor din 1689, orga a fost extinsă. O a doua orgă provenea dintr-o mănăstire din Brașov care, după Reformă, a fost adusă în biserica Sf. Maria și așezată la altar. Pe această orgă a cântat Daniel Croner care a publicat și o culegere de piese pentru instrumente cu taste, pe care le-a adunat din călătoriile sale prin Europa. Din resturile orgii care a ars și din piese nou aduse, renumitul Johannes Vest a construit o orgă nouă, așezată de asemenea la altar (sprijinită de zidul sacristiei de sus). În 1728, cojocarul Croner donează bisericii un pozitiv. Spațiul de la balcon pentru noua orgă Buchholz care a fost construită între 1836 și 1839 era acum liber şi pregătit pentru începerea construcțiilor.

Orga Buchholz se număra printre cele mai importante orgi din Europa, în epoca în care a fost construită. Materialul din care a fost construită s-a păstrat aproape în întregime, pentru că nu s-au pierdut și nu au fost înlocuite tuburile originale , iar micile modificări întreprinse în timp au fost anulate mai târziu. Acordajul şi presiunea vântului originale au fost aduse la starea iniţială.

Orga din corul Bisericii Negre a fost contruită în anul 1861 pentru comunitatea de saşi din Lechinţa în nordul Transilvaniei, de către constructorul Carl Hesse din Viena. De acolo a fost adusa în 1970 la Posmuş şi 80 de ani mai târziu a fost transportată în stare degradată la Braşov. În 1997 a fost restaurată în mod exemplar de firma Stemmer/Zumikon şi este folosită de atunci în concerte şi în timpul slujbelor religioase.

Orga are un manual şi un pedalier adăugat, 8 registre după model italian, cu voci de flaut calde si cu o mixtură compusă din trei registre separate și este acordată la 440 Hz, în vreme ce orga Buchholz este acordată la aproximativ 450 Hz.

Instrumentele de orchestră, în special cele de suflat, pot fi acompaniate doar la orga Hesse. În Transilvania s-au păstrat mai multe orgi Hesse, cum ar fi cea din Moşna, Sibiu şi Biertan.


Constructorul de orgi Carl August Buchholz

 

Trei generații de constructori de orgi din familia Buchholz au locuit și au lucrat la Berlin timp de aproape trei secole (1788 - 1885). Tatăl, Johann Simon Buchholz, este recunoscut ca reprezentant al artei organistice din barocul târziu după ce a deprins meșteșugul de la Adam Rietz, Johann Wilhelm Grüneberg și Ernst Marx. Fiul său, Carl August Buchholz, a făcut trecerea spre sunetul romantic timpuriu. Firma a înflorit sub conducerea lui. Aici s-au construit peste 100 de instrumente noi, de la instrumentele inedite cu coarde, până la orgile cu patru manuale din Berlin (Sf. Nikolai) și Brașov. Ambele se integrează în tradiția modelului berlinez a lui Joachim Wagner. Acesta crease instrumente prin operele sale (în special orga din Biserica Sf. Maria, 1721, pe care Carl August Buchholz a restaurat-o), instrumente care erau luate ca model de constructorii de orgi şi după 100 de ani.

Cel de-al treilea din această linie a fost Carl Friedrich Buchholz. Forţa sa creatoare nu a putut-o egala pe a tatălui său, el a trăit doar cu 6 luni mai mult decât acesta. A fost ucenicul constructorului francez Cavaille Coll de la care a preluat sistemul anciilor franceze, cât și diverse metode de construcție pneumatice. Odată cu el firma Buchholz a dispărut, o firmă care a construit instrumente de cea mai bună calitate tehnică și cu o intonație ireproșabilă pentru zone din Pomerania Anterioară, Silezia, împrejurimile Berlinului și Brașov.

Din aceste mărturii ale culturii orgilor din romantismul timpuriu au rămas din păcate doar câteva rămășițe. La Berlin, de exemplu, au rămas puține părți din cele 20 de orgi Buchholz. Ceea ce a rămas după reconstrucții, modificări și reacordaje, a fost distrus în timpul războiului. O singură orgă a fost păstrată, iar aceasta este proprietate privată. Orgile satelor din Pomerania Anterioară păstrează încă neschimbat sunetul Buchholz. Odată restaurate, ele revin la prospețimea inițială, iar proiectele de renovare din Barth și Stralsund arată interesul pentru opera constructorului. Prin colaborarea cu arhitectul Karl Friedrich Schinkel și organiștii August Wilhelm Bach și Carl August Haupt se creează o simbioză între prospectul orgii, dispoziția ei și sistemul tehnic. A. W. Bach era, printre altele, și profesorul de orgă al tânărului Felix Mendelssohn Bartholdy. Ceea ce îl diferenţiază pe Carl August de tatăl său este intonaţia mai puternică, mai plină pe care a imprimat-o orgilor sale. În acelaşi timp, Carl August Buchholz a construit manuale şi pedaliere mai cuprinzătoare. Orgile dispun şi de praguri, deşi înca in formă rudimentară. Tot el a inventat si aşa-numitele "Keilschleifen" - şipci de glisare care permiteau trecerea aerului spre tub - care erau folosite doar de firma Buchholz. Acest sistem şi-a demonstrat în mod repetat avantajele în condiţii climitace dificile - variaţiile mari de umiditate (de ex. în apropierea apelor) şi prin el poate fi recunoscută construcţia caracteristică Buchholz. Cei doi elevi ai lui Buchholz din Transilvania, Carl Schneider şi Heinrich Meywald, sunt şi ei uşor de identificat prin acelaşi sistem.

Conform unui raport de C.A.Haupt, Buchholz nu a trecut niciodată peste limitele naturalului în ceea ce priveşte intonaţia şi solicita de la un tub doar ceea ce putea oferi prin natura sa. Din acest motiv, sunetul orgilor nu va fi niciodată strident, ci vor avea o strălucire nobilă, liniştită, clară, chiar şi în plenum.

Interesant este faptul că dispoziţiile manualelor principale şi superiore ale orgilor mari se aseamănă în mare parte cu cele ale orgii lui Joachim Wagner din biserica Sf. Maria. Buchholz a reconstruit această orgă în 1892 după ce fusese simplificată conform principiului lui Abbé Vogler. Un alt proiect mare în care îl descoperim pe Buchholz ca pe un restaurator cu mult talent este lucrarea desfăşurată la orga Stellwand din Biserica Sf. Maria din Stralsund. El a păstrat cu mare atenţie materialul istoric şi a modificat-o foarte puţin. Recunoscându-i meritul, Academia de Arte din Berlin l-a onorat în 1851, primindu-l ca membru. Cu toate acestea Buchholz a rămas foarte modest. A lăsat foarte puţine semne în orgile care îl reprezentau drept constructorul lor şi nici nu şi-a lăudat invenţiile în revistele despre orgi, cum obişnuiau a proceda colegii săi.

Dacă urmărim realizările sale, cu siguranţă vom observa exactitatea, înclinaţia spre detaliu şi calitatea fără compromis ale lucrărilor sale. Pentru felul îngrijit de sudură a tuburilor din metal şi calitatea prelucrării până în cel mai mic detaliu, păstrând în acelaşi timp o intonaţie impecabilă, îi revine toată admiraţia acestui artist, ale cărui lucrări s-au păstrat, din păcate, în atât de mică măsură.

Steffen Schlandt

Dispoziţia registrelor orgii Buchholz:


Patru manuale de câte 56 de taste, un pedalier cu 27 de taste, 76 de registre, dintre care 63 sonore.

Manualul principal: Principal 16, Quintatön 16, Principal 8, Viola da Gamba 8, Rohrflöte 8,
Gemshorn 8, Nasard 5 1/3, Octave 4, Waldflöte 4, Spitzflöte 4, Quinte 2 2 /3,
Superoctava 2, Cimbel 3 fach, Scharff 5 fach, Cornett 5 fach

Manualul superior: Bourdon 16, Principal 8, Salicional 8, Hohlflöte 8, Gedackt 8,
Quintatön 8, Octava 4, Fugara 4, Rohrflöte 4, Nasard 2 2/3, Superoctava 2,
Mixtur 5 fach, Hautbois 8

Manualu de ancii: Fagott 16, Trompete 8 , Clarinetto 8, Vox angelica 8 , Violino 8,
Rohrflöte 8, Principal 4

Manualul inferior: Salicional 16, Principal 8 , Gedackt 8, Violo da Gamba 8,
Flauto traverso 8, Octava 4, Flauto 4, Viola d´ amore 4, Quinta 2 2/3,
Sedecima 2, Progressio harmonica 5 fach

Pedalier: Principal 32, Principal 16, Untersatz 32, Subbass 16, Violone 16,
Principal 8, Gemshorn 8, Violone 8, Bassflöte, Nasard 10 2/3, Quinte 5 1/3,
Octava 4, Mixtur 4 fach, Contraposaune 32, Posaune 16, Trompete 8 , Cornetta 4

Fotografii ale orgii Buchholz

Die vier Manuale der Buchholzorgel

Organist Eckart Schlandt an der Buchholzorgel

Prospektpfeifen

Vergoldete Fiale

Der Spieltisch der Buchholzorgel

Das Pedal

Orga Hesse

Blicke in das Innere der Hesse-Orgel

Blicke in das Innere der Hesse-Orgel

Der Spieltisch der Hesse-Orgel

Blicke in das Innere der Hesse-Orgel

Seitenansicht